23 June 2011

Vi har alla ett ansvar för våldet

I lördags sköts ännu en människa ihjäl. Denna gång var det jag och flera andra som förlorade en vän. Han blev bara 25 år. När jag dagen därpå träffade hans barndomsvän så kunde jag inte längre bara tiga still. För jag vet att detta kommer att fortsätta så länge vi bara passivt sitter och tittar på. Därför har jag tagit initiativ till en manifestation. Härmed uppmanar jag alla att komma till Fittja torg idag torsdag klockan 16:00 för att visa att ett mer mänskligt samhälle är möjlig. Ett samhälle där vi tar ansvar för varandra och för våra medmänniskors drömmar. Vi kan inte låta våldet få råda mer!

Nu är han död. Hans vän berättade bland annat hur han planerade att bilda familj. Dessa drömmar har nu gått i kras. Han är borta, kvar är hans blodspår och vår sorg. Han kommer inte tillbaka och hans barn kommer aldrig att bli till. Vi vet att detta kommer att hända igen – så länge vi tillåter det. För nya generationer kommer. Nu är det vårt ansvar att deras drömmar blir verklighet.

Men då måste vi få ett bättre samhälle där vi gemensamt tar hand om varandra. Vi kommer att få se fortsatt våld, fortsatta sociala problem och krossade drömmar om vi bor i ett samhälle med ökade klyftor och som slits isär. Vi vet att mer ojämlika samhällen är mer destruktiva där människor far illa. Om vi inte tror på en framtid så knackar kriminaliteten på dörren – som en sista utväg. Detta är en del av det så kallade ”utanförskapet” som vissa politiker gick till val på att göra någonting åt 2006 och 2010.

Och vad har dessa politiker gjort? De har ökat klyftorna ännu mera. De har tagit resurser från välfärd, skola och sjuka och gett till dem som aldrig ens har varit i ett miljonprogramsområde. Detta har skett genom skattesänkningar, mantran om ”välfärdens kärna” och experiment som ”vårdval Stockholm”. Och resurser har fördelats om. Idag finns mer än dubbelt så många vårdcentraler på Östermalm än vad vi har i Botkyrka – trots att vi har en sjukare befolkning här ute. Och i Botkyrka bor dessutom fler människor än på Östermalm. Missförstå mig inte nu. Jag vill att även ni som har det lite bättre ställt ska få ta del av väldens bästa sjukvård och skola. Men den skapas genom jämlikhet och en utbyggd välfärd för alla.

De som ligger bakom denna politik vet naturligtvis om detta. Så det är heller ingen tillfällighet att en ledande moderat i Botkyrka i sin blogg skriver att ”manifestationer är egentligen trams” när han försöker dissa oss som vill göra skillnad. För när folk reagerar riktas udden rakt mot deras politik. Men vi har inte längre något val. För konsekvenserna av ett mer orättvist samhälle ser vi dagligen.

Jag är inte naiv. Jag tror inte regeringen kommer göra någonting åt denna samhällsutveckling frivilligt. Ytterligare ”skattelättnader” är att vänta. Men däremot är jag övertygad om att de måste agera om vi samlar tillräckligt med folklig kraft mot denna samhällsutveckling. Om inte annat så måste vi hålla ut till valet 2014.

Så vi manifesterar i Fittja idag. Mot våldet och mot orsakerna till utanförskap. I ett mer jämlikt samhälle kan fler drömmar förverkligas. Och för dem som försöker avfärda detta som naivt vill säga att – ja, naturligtvis kommer det att ske tragiska saker även i ett mer jämlikt samhälle och individer kommer att kunna fara illa. Men då kan vi ändå kunna se oss i spegeln och säga att ”vi har ändå gjort vad vi har kunnat”. Så är det ju inte idag.

Jag har en dröm att förändringen börjar i Fittja idag. Sen går det vidare till resten av Sverige. Om även du vill så blir det så. Det är upp till oss att göra det tillsammans!

Erdal Kan – Ordförande Ung Vänster Botkyrka

No comments: